Whiskyblog

Speyside april 2024

Geplaatst: 8-4-2024

Het is donderdagochtend 4 april net iets na zeven uur. De auto staat weer veilig geparkeerd op P3 en ik zit in de shuttlebus richting Schiphol voor de eerste reis van 2024! Het is nu bijna vijf jaar geleden dat ik voor het eerst die kant op ging en straks zal ik voor de dertiende keer voet op Schotse boden zetten.

Iedereen is mooi op tijd aanwezig en we gaan ook vlotjes door de security en douane. Dus nog heerlijk tijd voor een kopje koffie.

Ondanks dat het vliegtuig volgeboekt zit, gaat het boarden vlot en en snel zitten we hoog in de lucht! Rond de klok van tien landen we veilig op Aberdeen Airport. Ook het uitstappen en de Schotse douane gaan vlotjes.

Bij de balie van de autoverhuur staat geen rij, dus ook dat lijkt veelbelovend. Maar dan begint de ellende…. De gereserveerde auto, lees negen persoons busje, is gisteravond niet geleverd. En een ander passend vervoersmiddel is niet voor handen. Wat nu? Snel telefonisch contact met de Nederlandse helpdesk en de manager te plaatsen, komen we tot de oplossing dat we met twee auto’s moeten.  Gelukkig wil één van de medereizigers ook wel rijden en we komen tot een oplossing dat we met twee auto's naar onze B&B rijden en dat we daar met een taxi, volledig vergoed door de autoverhuurder, naar Glenfarclas gaan. En dat morgen de twee auto’s worden omgeruild voor een busje.

Dus met twee auto's richting Dufftown, de bagage alvast neerzetten bij de B&B en wachten op de taxi. Gelukkig komt er om 13.45 een taxi voorrijden en zijn we om 14.02 uur bij Glenfarclas. We konden nog aansluiten bij de tour. En Julia deed weer meer dan haar best! En, omdat we met de taxi zijn, kan ik ook mee proeven met de tasting. Als extraatje krijgen we nog de New Make te ruiken en proeven. En bij het verlaten van de shop, staat de taxi alweer op ons te wachten.

We zijn op tijd terug in Dufftown, dus lekker even een biertje in de pub van het hotel. Ook het diner is bij het hotel. Natuurlijk staat op mijn menu Haggis! Maar ook de whiskykeuze is enorm, dus hier zit ik de komende dagen vaker 😁

En na een lange dag zoek ik mijn kamer op. Ik en één van de medereizigers slapen in het hotel, terwijl de andere zes slapen in de B&B aan de overkant van de straat.

Bij het wakker worden zie ik dat het buiten sneeuwt: welkom in Schotland! Na een full-Scottish breakfast gaan we naar de Speyside Cooperage.

Wederom een schot in de roos! Vandaag waren ze niet bezig om de vaten te herstellen, maar om ze te downsizen van hogshead naar quartercask.

Snel een tussenstop bij de pennybridge, en gelijk even het diner voor morgen even verplaatsen ivm de plannen voor die dag.

De lunch hebben we bij Fresh in Aberlour en met volle magen gaan we naar Glen Grant voor een wandeling in de tuin.

De tour voor vandaag staat gepland bij Speyburn en daar zullen ook de twee huurauto’s worden omgeruild voor het gereserveerde busje. En ja hoor, om 14.15 uur komt het busje de parkeerplaats oprijden en na een korte check worden de sleutels omgewisseld.

De tour bij Speyburn is echt bijzonder, naast dat de tour door twee gepensioneerden, is ook de gehele trommelmouterij is daar nog intact, hoewel die niet meer in gebruik is. Prachtig om door levende museum te lopen. Bij de tasting worden vier drams geproefd. En er wordt nog een Distillery Exclusive gekocht voor vanavond.

Voordat we gaan dineren bij de Highlander Inn, lopen we nog even naar de Craigelachie Bridge. Het diner was zoals gewoonlijk weer fantastisch. Na het diner terug naar de B&B om de gezamenlijke gekochte fles van Speyburn te proeven.

Eén van de medereizigers is enorm allergisch voor katten, dus samen met hem ga ik nog even naar de pub van The Whisky Capital Inn. En na een gesprek met een groep Italianen die daar ook verblijven, ga ik heerlijk slapen.

De derde dag begint met een ontbijt in de B&B waar ook de andere medereizigers verblijven. Aansluitend naar de COOP om de lunch alvast in te slaan, want we gaan vanmiddag naar Urquhart Castle.

Een deel van de groep gaat lopend naar Glenfiddich. We komen tegelijkertijd aan en de groep gaat op tour. Ik koop mijzelf een nieuwe hoed in de shop, aangezien mijn huidige hoed zo langzamerhand wel aan vervanging toe is.

Ondertussen dat de groep op tour is, ga ik naar de Pictish stones en de Ballindaloch distilleerderij. Helaas is de shop gesloten, maar ik denk dat ik nog wel een keer terug ga komen!

Bij terugkomst bij Glenfiddich is de groep net klaar met de tour en ik loop mee naar de tasting. En na het proeven van vier drams, gaan we naar de auto om naar Urquhart Castle te rijden. Vanwege de tijd lunchen we onder het rijden en rond half drie rijden we de parkeerplaats van het kasteel op. In kleine groepjes gaan we allemaal op ontdekking in de restanten van het kasteel. Wederom erg indrukwekkend om te zien.

We hebben nog voldoende tijd over, dus we besluiten om ook een kijkje te nemen bij Culloden Battlefield. Hier heeft de grootste laatste veldslag tussen de Jacobieten en de Engelsen plaatsgevonden. Ondanks de harde wind hebben we een wandeling gemaakt over het slagveld en werd er genoten van een heerlijke dram.

Via mooie wegen komen we weer terug in Aberlour, waar we gaan dineren bij The Mash Tun.

Terug bij het hotel hebben we in de buitenlucht nog genoten van de laatste beetjes van de Speyburn whisky’s, om daarna met elkaar nog een biertje te doen in de pub.

Bij het wakker worden zie ik al dat de zon volop schijnt. Wat een verschil met eergisteren.

Het ontbijt eten we weer als groep bij Gowanbrea B&B en dan zijn we al weer op het punt aangekomen dat de koffers ingepakt moeten worden en we beginnen aan de terugreis.

De eerste stop van de dag is bij GlenDronach, waar we vriendelijk ontvangen worden in de shop en door een aantal wordt genoten van een heerlijke dram. De aanbouw vordert goed en is hopelijk in 2026 klaar zodat er dubbel zoveel van deze overheerlijke whisky kan worden gemaakt.

De tour en tasting van vandaag staat gepland bij Glen Garioch. De tour is weer perfect, met oa een volle moutvloer. Bij de tasting worden drie drams geschonken, waar weer heerlijk van genoten wordt.

En dan is het helaas weer tijd voor het laatste deel van de reis: tanken en de huurauto inleveren. Een kleine snede in één van de voorbanden kan nog wat gedoe opleveren, maar daar wordt ik morgen door de manager over gebeld.

Na het inchecken genieten we op het vliegveld nog van een Schotse maaltijd en dan stappen we weer wat vliegtuig in.

En na een redelijk turbulente start, verloopt de rest van de vlucht rustig. En bij de douane staat zowaar geen rij. We moeten allemaal een andere kant op, dus nemen we vlak na de bagagehal afscheid van elkaar.

Eenmaal thuis geniet ik van de samples die ik heb meegenomen.

Dit was een zeer mooi begin van het reisjaar 2024!