Whiskyblog

Speyside & Edinburgh - september 2023

Geplaatst: 18-9-2023

Bijna twee en een half uur geleden ging de wekker. Na het bakje muesli met yoghurt als ontbijt stap ik in de auto.

Het is nu donderdagochtend 5.33 uur en ik zit weer in de shuttlebus van P3 naar Schiphol. Na een goede autorit heb ik hier mijn auto geparkeerd voor 4 dagen.

Om 6.00 uur is de groep compleet en gaan we richting bagagecheck en douane. Ook deze keer verliep dat weer vlot en binnen no-time zaten we achter een heerlijke beker koffie. De vlucht naar Edinburgh verliep ook soepeltjes. Maar helaas bracht het ophalen van de huurauto iets meer gedoe met zich mee. Eerst in de rij bij de incheckbalie en buiten aangekomen moeten we ook nog ruim een kwartier wachten. Maar dan toch, een mooie rode bolide stond voor ons klaar! Na een schadecheck de digitale formulieren ondertekend en ready to go! Dat dachten we tenminste. Bij het vooruitzetten van de bus om de koffers in te laden, merk ik dat er maar acht zitplaatsen zijn. En we zijn toch echt met zijn negenen. Snel de jongeman van het verhuurbedrijf aan zijn jasje getrokken en al snel kwam hij met een nieuwe set sleutels aangelopen. Poging 2. Maar ook die was niet succesvol. Beide voorbanden van de bus stonden bijna 'op de sokken'. Maar gelukkig geldt in Schotland ook het spreekwoord 'drie keer is scheepsrecht' en uiteindelijk zitten we alle negen in de auto op weg naar de eerste stop: Blair Athol.

We zijn ruim op tijd aanwezig en gaan eerst in Pitlochry even (overheerlijk) lunchen bij Victoria's Restaurant. En met gevulde magen starten we aan de tour, met tasting uiteraard. Gelukkig was er nog een plekje vrij en mocht is, als tolk, aansluiten bij de tour. De jongeman die onze tourguide was, deed zijn uiterste best en gaf een meer dan prima rondleiding. En zonder hem tekort te willen doen, zaten er helaas een aantal kleine fouten in zijn verhaal. De tasting was weer meer dan prima.

De tweede stop van vandaag is Glenfarclas, aangezien een van de medereizigers daar direct enthousiast op reageerde. Daar aangekomen even een kijkje genomen in de shop en een 'wee dram' mogen proeven.

En rond de klok van kwart over vijf zet ik de bus op de handrem voor GowanBrae B&B, alwaar ik en een deel van de groep twee nachten zullen verblijven. De overige groepsleden slapen bij de buren van Davaar B&B. We werden weer allervriendelijkst ontvangen door Jo en na de koffer op de kamer te hebben gezet, met de benenwagen naar Whisky Capital Inn voor het diner. Onze reservering was niet helemaal goed doorgekomen, maar zonder al te veel gedoe werd dat keurig opgelost en zaten we binnen de kortste keren aan het voorgerecht. Na het hoofdgerecht volgt natuurlijk nog een whisky als toetje en om 21.15 uur lopen we de B&B weer binnen. Na een warm welkom van Steve zoek ik mijn kamer op en na ruim 20 uur leg ik mijn hoofd op mijn kussen….

Na een heerlijke nachtrust en een goed stevig Schots ontbijt staan we om 9.00 uur al bij de Speyside Cooperage voor een tour. De verbouwing daar is nu helemaal afgerond en ik kan niet anders zeggen dat het een hele verbetering is. Mooi om te zien is nu ook de camera die gericht staat op het charren van de vaten. En na een kleine dram gaan we onderweg naar onze enige tour & tasting van vandaag: Macallan.

Tegenwoordig kun je alleen op afspraak nog bij Macallan naar binnen, dus bij de parkeerplaats werden we al direct aangesproken. Gelukkig hadden we alles voor elkaar en mochten we door. De uitstraling van deze distillery is pure luxe en dat komt dan ook in alle facetten naar voren. Voorafgaand aan de tour kregen we een kop koffie met een scone. De tour zit enorm goed in elkaar, met een rondgang langs de drie distileerlijnen en fantastische films over het maken van hun eigen vaten en hoe de masterblender haar keuzes maakt. De tasting was ook super, mede doordat deze plaatsvindt in het inpandige warehouse. Hier kregen we de 12, 15 en 18 jarige expressie van de double wood te proeven. En alsof dat nog niet genoeg was, kregen we boven in de bar ook nog de Classic Cut 2023 voorgeschoteld. En na een kort bezoek aan de shop, liepen we meer dan tevreden weer naar de bus.

Een korte stop bij Glenfiddich voor een wee dram, want helaas was het niet meer mogelijk om daar te lunchen. Dan maar door naar de COOP in Dufftown voor een broodje.

De volgende halte is Aberlour, voor weer een kleine 'wee dram' en een wandeling naar de prachtige Linn Falls.

Het diner was vanavond bij The Highlander Inn, wederom heerlijk genoten. Na het toetje nog even snel een wandeling naar The Craigallechie Bridge voordat de avond in zou vallen. Natuurlijk nog even een dram van de zeer ruime whiskykaart van het restaurant.

Terug bij de B&B nog even met een aantal reisgenoten een whisky gedronken, mijn eerste van de dag. Steve had ook nog wat lekkers wat hij ons wilde laten proeven en heeft ons weer van veel informatie voorzien.

Uitslapen is er niet bij de derde nacht, aangezien we om 10.00 uur aanwezig moeten zijn bij Dalwhinnie voor een tour & tasting. En dat is zo'n anderhalf uur rijden vanaf de B&B.

We zijn keurig op tijd en ook dit keer mocht ik aansluiten bij de groep tijdens de tour. De jongedame die ons de rondleiding verzorgde en deed dat keurig. Het is dat ze een badge op had waarop stond 'in training', maar anders zou je denken dat ze dit al jaren deed.

Tijdens de tasting lag er, zoals gewoonlijk, ook weer chocolade naast de whisky. De chocolatier zit in Aberfeldy en laat dat nou net op de weg naar Edinburgh zijn. Op het terras heerlijk in het zonnetje genoten van al het lekkers dat ze hier te bieden hebben. En als je dan toch in de buurt bent, direct even een bezoekje aan de Aberfeldy Distillery. Hier werd heerlijk genoten van een flight en de whisky-fudge.

En rond 16.45 rijden we dan de parkeerplaats van het hotel op. Snel ingecheckt en dan met het openbaar vervoer naar het centrum.

Bij het uitstappen op Princess Street blijkt er in het park onder The Edinburgh Castle een heus dance festival plaat te vinden. En na een korte wandeling komen we aan bij The Royal Mile. Het bleek lastig te zijn om met de hele groep te eten in één restaurant te gaan eten, dus besloten we om in twee groepjes verder te gaan. En dat had succes! Met een heerlijk gevulde buik gaan we nog op zoek naar een whiskybar. En ja hoor, binnen de kortste keren zitten we aan een overheerlijke Lindores CS. Helaas kunnen we de barman niet overtuigen om ons de gehele fles te verkopen voor de prijs in de inpandige winkel.

In de bar van het hotel nemen we nog een slaapmutsje en kom ik in gesprek met een tandarts uit Qatar die hier is voor een vierdaagse cursus. Hij vraagt om whisky advies en geeft mij als dank dezelfde dram als die hijzelf neemt.

En na nog een kleine afsluiter zoeken we rond 23.30 uur onze kamer op.

Na een prima nachtrust en een heerlijk ontbijtbuffet maken we ons op voor een bezoek aan Edinburgh Castle.

Wat een geweldig gebouw, waarin de historie van de stad en het land goed naar voren komt. Mooie vergezichten over de stad en de musea in de diverse gebouwen maakt dat je, bijna letterlijk, niet weet waar je moet kijken. Na een lichte lunch nemen we toch ook nog even een kijkje op de Royal Mile.

En na een tankstop rijden we rond 14.45 uur het terrein van de autoverhuurder weer op. Met 391 mijl op de teller draag ik de bus weer schadevrij over.

Na de security wacht de Tax Free shop! Een mooie fles Bunnahabhain wordt ingeseald en gaat mee in het vliegtuig. Nog een kop koffie en dan naar de gate.

Met een kleine vertraging landen we om 19.55 uur op Schiphol. Na het afscheid gaan we allen weer onze eigen weg. En om 22.40 uur parkeer ik mijn eigen auto op de oprit en is het tijd om de gekochte fles te openen……

Wil je een kleine foto-impressie zien van deze reis? Klik hier