Whiskyblog

Speyside juni 2023

Geplaatst: 5-6-2023

De turf van Islay zit nog onder mijn schoenen of reis nummer drie staat al weer op het punt van beginnen!

Woensdagmiddag rond de klok van drie stap ik in de auto richting Ibis Budget Amsterdam Airport. Hoe dichter ik bij het eindpunt komt, hoe drukker het wordt op de weg. Maar met iets minder dan een half uurtje vertraging stap ik de receptie van het hotel binnen. In de 'tuin' van het hotel, ook die is budget (lees: een stukje grasveld met vier boompjes en twee picknicktafels), geniet ik in het zonnetje van mijn meegebrachte bolletjes en speciaalbiertje. En na nog even TV te hebben gekeken, doe ik om 21.45 uur het lampje uit om te gaan slapen.

Om 4.55 uur gaat de wekker, want ook vandaag vliegen we vroeg. Met de pendelbus naar Schiphol, waar de eerste medereizigers al bij het meeting point zijn. Om iets over zes is de gehele groep compleet en gaan we richting security en douane. Ook vandaag levert dat geen enkel probleem op en dus tijd voor koffie.

De verwachting was dat het vliegtuig goed vol zou zitten, maar het tegendeel is het geval. Het taxiën naar de startbaan duurt bijna zo lang als de gehele vlucht, welke maar 1 uur en 5 minuten duurt. En om 8.30 uur (lokale tijd) stappen we uit in Aberdeen. Plan was om de eerste stop te maken bij Brewdog, die naast bier ook whisky maakt, maar zij openen pas om 11.00 uur. En dat is vandaag te laat voor ons. Het alternatief is een stop bij GlenDronach, welke eigenlijk voor de zondag gepland stond. Bij het oprijden van het terrein rijdt voor ons een Zwitserse camper, waarbij de chauffeur al filmend een parkeerplaats zoekt. Hij blijft maar filmen en bij het achteruit inparkeren is het dus boem…. Gelukkig niet tegen onze bus, maar tegen een reeds geparkeerde auto. De schade blijkt gelukkig mee te vallen.

In de shop even een paar drammetjes gedronken, om de reis goed te beginnen.

Aansluitend door naar de Speyside Cooperage, waar nog steeds een flinke verbouwing gaande is. Bij het aanmelden loop ik al spontaan het nieuwe kantoor in, aangezien dat voorheen de winkel was. De winkel zit nu in de hal van de Cooperage, eigenlijk wel een meer logische plek. De verbouwing duurt nog een week of twee. En eigenlijk zijn er momenteel geen tours, maar voor ons als 'vaste gasten' hebben ze gelukkig een uitzondering gemaakt.

De eerste tour & tasting is bij Glenfarclas. En terwijl de groep de distilleerderij bekijkt, doe ik wat 'bankzaken' ;-) Aansluitend een korte stop bij de shop van GlenAllechie zodat enkele medereizigers wat proviand voor de komende avonden konden inslaan.

En via een pittoreske route komen we uit bij The Gables B&B, hier slapen een aantal medereizigers. Een zeer vriendelijk ontvangst door de Nederlandse eigenaren. Zelf met de rest van het reisgezelschap doorgereden naar Goeanbrea B&B, waar mijn bedje voor de komende drie nachten staat. Ook hier een warm welkom! Het diner was bij The Whisky Capital Inn, dat in april nog The Commercial Hotel heette. En na de vier heren weer veilig afgezet te hebben bij The Gables, zit ik nu heerlijk te genieten van een glaasje Balvenie Frech Oak die ik heb gekregen van de eigenaar van de B&B.

Na een heerlijke nachtrust gaat de wekker om 7.00 uur en drie kwartier later geniet ik van mijn Scottish Breakfast! En na de heren te hebben opgehaald bij hun B&B, gaan we richting Forres voor de eerste tour & tasting van vandaag: Benromach. En terwijl de anderen genieten van de tour, zit ik achter het visitors centre in de zon te genieten van een kop koffie. Maar ook even een ritje gemaakt naar Dallas Dhu. Helaas is dit museum/distilleerderij na Covid niet meer open gegaan, maar de gebouwen zijn nog indrukwekkend en als je door de ramen kijkt is te zien dat het complete interieur ook nog aanwezig is. Na de medereizigers weer opgehaald te hebben bij Benromach, is Elgin de volgende stop voor lunch en shoppen. Eén van de medereizigers was zijn medicijnen vergeten, dus snel even naar binnen dij de pharmacy die naast onze lunchplek zit. We komen erachter dat Schotland, helaas, minstens net zo bureaucratisch is als Nederland. Eerst werden we doorgestuurd naar de lokale huisartsenpost. Daar konden ze ons niet helpen omdat onze B&B niet in hun district ligt, we moesten maar even naar Keith dat zo'n 27 kilometer rijden is. Verbouwereerd liepen we zonder recept weer weg, maar onderweg trokken we de stoute schoenen aan en liepen de andere pharmacy binnen. Daar werden we gelukkig wel goed geholpen en een uurtje later konden we terugkomen voor de medicatie.

Snel nog even geluncht en bij de tijdelijke Gordon & Macphail shop geweest. Om daarna door te rijden naar Glen Grant voor (ook mijn eerste) tour & tasting. Onze tourguide had duidelijk logopedie gehad en articuleerde zeer duidelijk. Hetgeen maakte dat ze zeer goed verstaanbaar was en het verhaal ook zeer goed vertelde. Helaas leek het allemaal wel erg ingestudeerd, maar later in de shop zagen we gelukkig ook haar spontane kant. De tasting was heerlijk buiten in het zonnetje. Helaas hadden we geen tijd meer op de tuin op deze meer dan prachtige lentedag te bezichtigen. Dus op naar The Highlander Inn. Eerst nog even met een deel van de groep naar de Craigallechie Bridge, de eerste staalbrug van Schotland, gelopen en daarna heerlijk genoten van het diner. De vier heren weer veilig afgezet bij hun B&B en rond de klok van negen parkeer ik de bus bij onze B&B. Nog even een afzakkertje op de kamer en dan lekker slapen.

De zaterdag is qua programma een rustige. In de ochtend voor de gasten een tour & tasting bij Glenfiddich. Ondertussen zelf op zoek naar Kininvie, welke al vlot gevonden is. Ondanks dat er niemand aanwezig is, staan alle deuren wagenwijd open. Prachtig om dus even naar binnen te gluren en wat foto's te maken. Nog even bij Balvenie wezen kijken, maar daar was ook geen mens te bekennen. Terug bij Glenfiddich aangesloten bij de tasting en ik krijg zelfs een driverspack, dus weer wat te genieten voor vanavond op de kamer. Na een hot chocolate met een scone wandelen we nog even richting Balvenie Castle.

De rest van de middag brengen we door aan de boulevard van Lossiemouth. Prachtige zandstranden en een strak blauwe lucht maken het plaatje compleet. Helaas is de kleine boulevard ook alles wat dit stadje qua toerisme te bieden heeft.

Het diner is vanavond bij The Mash Tun. En na weer een overheerlijke maaltijd nemen we nog even een kijkje bij de Victoria Bridge, die beter bekend staat als The Penny Bridge. En om de laatste avond in stijl af te sluiten, gaan we met zijn allen naar The Gables om te genieten van hun meer dan prachtige whiskycollectie. Terug op de kamer nog even genoten van een rum, gerijpt op Islay varen, en een klein biertje. Moe maar zeer voldaan zoek ik rond middernacht mijn bedje op.

De laatste dag van deze reis al weer. Het Schotse ontbijt is weer heerlijk en met een volle maag halen we de overige medereizigers op bij hun B&B. Een waar 'ik vertrek'-moment vind plaats en dan rijden we naar onze eerste stop van de dag: Strathisla. Daar wordt genoten van een whiskyflight en een aantal losse drams. We hebben de pech dat gelijktijdig een bus met 44 Duitse whiskyliefhebbers aanwezig is, en de bar en shop niet ingericht is op dit soort aantallen.

De laatste tour & tasting is bij Glen Garioch. We zijn mooi op tijd en we starten een half uurtje eerder dan afgesproken, zodat we iets meer speling hebben vwb het halen van de vlucht. De moutvloer lijkt helaas leeg, maar gelukkig ligt er op de tweede etage nog een volle vloer. En nadat de glazen van de tasting leeg zijn, lopen we richting bus en horen we in de verte doedelzakmuziek. En als we wegrijden zie ik in de verte op een grasveld een groep mensen staan. En ja hoor, daar staat in het Schotse zonnetje een ware piperband te oefenen. Na even te hebben gekeken, rijden we richting vliegveld. Rond half vier leveren we ons vervoersmiddel van de afgelopen dagen in. Bij de security check blijkt dat er toch wat teveel flesjes in bepaalde tassen zitten en moet er een koffer worden ingecheckt. Nog even heel snel wat gekocht in de tax free shop en dan al direct door naar het vliegtuig.

Bij aankomst op Schiphol afscheid genomen van de groep en ga ik weer richting het hotel om de auto op te halen. En rond de klok van half elf rijd ik Vriezenveen weer binnen.

Klik hier voor een foto impressie van deze reis