Whiskyblog

Islay mei 2023

Geplaatst: 21-5-2023

Eindelijk is het zover! De reis die eigenlijk geland stond voor mei 2020 gaat dan nu echt beginnen.

Op maandagmiddag stap ik om 16.30 uur in de auto, want voor het gemak heb ik een park-sleep-fly arrangement geboekt. Na een probleemloze rit draai ik mijn auto de parkeerplaats bij het hotel op. Het hotel doet zijn naam 'budget' echt eer aan. De kleine kamer heeft alle voorzieningen die je nodig hebt, maar zeallemaal wel zo compact mogelijk. En dat is voor één nachtje natuurlijk geen probleem. Bij de grote buurman even gegeten en een biertje gedronken om lekker naar de kamer te gaan, waar ik rond 21.30 de TV en het licht uitdoen.

Om 4.50 uur gaat de wekker, na een redelijke nacht. En om 5.30 stap ik in de pendelbus richting Schiphol. Nog geen 10 minuten later sta ik bij het meeting point te wachten op de groep, welke om 5.55 uur al compleet is. Het eerste wat opvalt is de Twentse tongval. Na het handen schudden vlot door naar de security check en douane. Blijkbaar was de lijn waarin wij vandaag stonden 'aan de beurt' voor een algehele drugstest. Dus we moesten toch even wachten op onze koffer. Gelukkig ging het verder vrij vlot en was er zelfs nog tijd voor een kop koffie.

En om 8.00 uur begint het vliegtuig dan te rollen, om eerst "even" 15 minuten te taxiën richting de Polderbaan. Na eenmaal opgestegen te zijn, verliep de vlucht zeer comfortabel.

En rond 8.35 uur lokale tijd landen we op Glasgow Airport. Het ophalen van de huurauto verliep dit keer ook weer vlot en we vervolgen onze reis na een ritje van ongeveer twee-en-een-half draaien we de terminal van de veerboot in. Deze vertrekt rond 13.00 uur en zodoende zijn we mooi op tijd op Islay en gaan we (ze) nog voor een tasting bij Bunnahabhain.

De Spar in Bridgend blijkt niet meer te bestaan en na het inchecken bij Stonefiels B&B, gaan we naar Bowmore voor wat boodschappen en het diner bij de Taj Mahal.

De avond zeer gezellig afgesloten met en lokaal biertje en pinda's in de B&B.

Na een prima nachtrust ben ik voor de wekker wakker. Na een stevig ontbijt vertrekken we naar de enige geplande tour en tasting van vandaag: Kilchoman. Helaas was de moutvloer leeg, maar de tour was verder weer goed voor elkaar. In plaats van een bezoekje aan de Machine Bay wordt besloten om in de shop een plekje te zoeken om heerlijk verder te genieten van een aantal andere whisky's van dit merk. Ook de lunch eten we bij Kilchoman, de eerste haggis van deze reis!

Na de lunch doorgereden naar Bowmore, waar bij het uitstappen van de auto de geur van een werkende kiln goed te ruiken was. Boven in de bar werd een dram van het huis geschonken, waarna nog een aantal drams werden besteld. En na een korte tussenstop in de plaatselijke pub, hebben we gegeten bij The Peatzerria.

De dag weer gezamenlijk afgesloten in de B&B

Na weer een prima nachtrust en een stevig ontbijt gaan we onderweg naar de eerste tour & tasting van vandaag: Ardbeg. Een prachtige tour met de drams tijdens de tour. Bijzonder was 'the old stillhouse' waar de twee oude stills staan te genieten van hun pensioen. In een ander gebouw staan nu twee paar stills die nu de karakteristieke spirit maken. En na een kop koffie, het was gisteren laat geworden voor een aantal heren, besluiten we om toch in Port Ellen te gaan lunchen. Na enig zoekwerk komen we uit bij een, volgens ons, pas geopend zaakje. De keuze is al snel gemaakt: gepofte aardappel met haggis!

De tweede tour & tasting is bij Laphroaig. De moutvloeren liggen beide vol en ook beide kilns zitten vol! De tourguide neemt uitgebreid de tijd om dit proces uit te leggen en een aantal deelnemers van de tour mogen zelfs even 'helpen'. Hier is het bijzondere dat in het stillhouse 7 stills staan. Er staan 3 paar en 1 dubbel zo grote spiritstill. Bij de tasting mogen we zelf drie drams kiezen uit een zevental expressies. Het diner was gepland in de Seasalt Bistro, maar door een foutje in mijn schema waren we iets te laat. Dus op zoek naar een andere plek om te eten. En bij het derde restaurant is het gelukt. Met volle magen weer terug naar de B&B, waar de dag onder het genot van een borreltje weer werd afgesloten.

Op vrijdag ging de wekker vroeg, want op het programma staat een tour & tasting bij de Jura distillery. En om daar te komen moet je met de veerboot. Gelukkig had onze dame van de B&B gezegd dat de vaartijden op de website niet bepaald aangehouden worden, maar alsnog voor de zekerheid om 8.30 uur mee richting Jura. Het eiland is echt prachtig! Er wonen zo'n 280 mensen, maar wel zo'n 5000 herten. We zijn zeer op tijd bij de distillery en dus maar even voor een kop koffie bij het lokale eettentje. En ja hoor, om 9.58 gaat de deur van het bezoekerscentrum open en om 10.00 start de tour. Onze tourguide is een plaatselijke jongedame die al bijna haar hele leven op dit eilandje woont. Naarmate de tour vorderde, leek haar enthousiasme wel te dalen. En na de twee drams gingen we nog even kijken bij de plaatselijke fotograaf.

Terug op Islay werd al snel besloten dat we voor vanavond een andere plek moesten zoeken voor het diner. Maar eerst nog een tour & tasting bij Caol Ila. Wat een feestje was dat!!! Een 'gelikte' presentatie, maar ook een zeer deskundige tourguide, maakten het tot een waar feestje.

Het zoeken van een restaurant bleek deze dag nogal een lastige opgave, dus bij de COOP genoeg lekkers gehaald om de avond door te brengen in de B&B.

De laatste dag op Islay besluiten we het lekker rustig aan te doen. Het ontbijt is om 9.00 uur en tegen 11.00 uur rijden we richting Lagavulin om in The Malt Mill Bar een whisky te drinken. Bij aankomst blijkt dat door gebrek aan personeel de bar pas om 12.30 uur opent. Dus de bus maar weer in voor een culturele stop bij The Kildalton Cross. Op de terugweg even een stopje bij het meertje om de daar aanwezige zeehonden te bewonderen. En rond 12.45 uur nemen we dan toch plaats in de bar van Lagavulin. En na een dram gaan we in Port Ellen voor brood uit het vuistje. De laatste, geplande, activiteit van deze trip is een Warehouse Tasting bij Bruichladdich. Ondanks de grote groep mag ik toch op een krukje plaatsnemen in het warehouse, terwijl de heren drie serieuze drams, rechtstreeks uit het vat, te proeven krijgen. Serieus in zowel in alcoholpercentage als hoeveelheid. Van alle drie de soorten whisky die Bruichladdich maakt wordt er een release geproefd, welke niet in de verkoop beschikbaar zijn. Het laatste diner is bij Lochside Hotel, een zeer waardige afsluiter. En ook deze laatste avond sluiten we af bij de B&B.

De laatste dag van deze prachtige reis staat weer in het teken van reizen. Om 9.45 uur vertrekken we met de ferry weer richting 'mainland'.

En na een ritje van ongeveer anderhalf uur, stoppen we bij The Slanj in Loch Lomond voor een lunch. En ruim op tijd leveren we de bus weer afgetankt in en gaan we door naar de security check. Na wat tax-free shopping drinken we nog een drankje aan de bar. Omdat Easyjet momenteel andere regels heeft mbt tot het meenemen van handbagage ten opzichte van het originele moment van boeken, moesten we een keer of vijf de brief laten zien dat er gratis handbagage mee mocht. Hoewel niemand van het aanwezige personeel Nederlands kon lezen, is dat toch goed gekomen.

Op het moment dat ik deze woorden schrijf zit ik op ongeveer 11 km hoogte in het vliegtuig en gaan we bijna landen op Schiphol, met helaas een kleine vertraging. Straks nog een kleine 160 km naar huis en dan voorbereiden op de trip die volgende week donderdag al weer op het programma staat.

Voor foto's van deze reis: klik hier