Whiskyblog

Speyside augustus 2022

Geplaatst: 29-8-2022

Na nog een ochtendje gewerkt te hebben in de slijterij, snel op de fiets naar huis waar de ingepakte koffer al klaar staat.
Door vrouwlief en de jongste zoon naar het station gebracht en dan begint al weer het derde whiskyavontuur van dit jaar.
Ondanks de staking bij de NS kom ik zonder problemen aan op Schiphol. Met de shuttlebus naar het hotel om daar de nacht rustig door te brengen.

Om 5.15 uur gaat de wekker en om 6.00 uur zit ik weer in de shuttlebus richting Schiphol, waar ik om 6.30 uur met mijn ‘gasten’ van de komende reis heb afgesproken. Het reisgezelschap bestaat dit keer uit twee zoons en een vader. Gelukkig is van de chaos op Schiphol niets te merken en om 7.15 uur zijn we al door alle controles. Een flinke bak koffie dan maar….
Om 9.50 uur stijgt het vliegtuig dan eindelijk op, en na een redelijk rustige vlucht (enige turbulentie) landen we om 10.22 uur op Aberdeen airport. De huurauto is ditmaal een Toyota en daarin rijden we naar de Speyside Cooperage. De heren gaan mee op tour en ik maak een kleine wandeling (was immers in april daar nog geweest). Daarna door naar Glenfarclas voor de eerste tour en tasting van deze trip. Ook hier blijf ik achter in de lobby ivm het eerdere bezoek van dit jaar. Voordat we naar de B&B rijden, eerst nog even langs GlenAllachie voor een ‘wee dram’. En rond de klok van zes komen we aan bij het Argyle Guest House te Tomintoul. Heerlijk gegeten, en gedronken, bij de pub iets verder op in de straat. En dan komt er een eind aan deze dag…..

De tweede dag begint al mooi op tijd, met om 8.00 het ontbijt. Om 8.45 vertrekken we bij de B&B en ‘a een rit van ongeveer een uur komen we aan bij de eerste distilleerderij van vandaag: Benromach. Een prachtige kleinschalige distilleerderij, met een mooie tour en tasting. Aansluitend doorgereden naar Elgin om te lunchen in de plaatselijke pub en een kijkje te nemen bij de reünies van de kathedraal.
De tweede tour van de dag is bij Glen Moray. Voor mij een ‘nieuwe’ distilleerderij vwb tour, dus erg leuk om te zien. Na de tasting was het de bedoeling om via Rothes (Forsyths) terug te rijden, maar helaas was er een bruggetje afgesloten en zijn we, na een korte stop bij de Packhorse Bridge, weer naar de B&B gereden.
Heerlijk gedineerd bij het ClockHouse restaurant en nog even een kleine dram bij de Richmond Arms om daarna moe en voldaan te gaan slapen.

De derde dag was qua programma lekker rustig, wat ruimte geeft voor spontane dingen.
Om 11.00 uur was de enige tour & tasting van de dag bij Glenfiddich, één van de twee grootste distilleerderijen van Schotland. Ik had me ingesteld op een zeer strakke en ‘massale’ tour, maar het tegendeel werd gelukkig bewezen! Het aantal tours dat ze geven is zeer drastisch verminderd (agv corona), waardoor we een zeer ontspannen en informatieve tour kregen. De massaliteit van deze distilleerderij was totaal geen probleem.
Helaas was, door het bezoek van de executives, de lunchroom gesloten. Dus door naar Balvenie, en na enig zoekwerk, hebben we daar heerlijk in het gras genoten van de miniaturen die eerder op de dag gekocht waren.
Voor de snack en borrel weer naar Elgin om later te dineren bij The Highlander Inn. Volgens traditie de dag weer afgesloten bij de lokale pub.

Wat gaat de tijd toch altijd snel als je het leuk hebt. Op het moment van schrijven vlieg ik ergens boven de Noordzee op weg naar Schiphol.
Na het inpakken en het ontbijt, was de eerste tussenstop op weg naar Aberdeen de Glen Dronach distilleerderij, alwaar werd genoten van een heerlijke whiskyflight. De barman was extra vriendelijk en schonk ook nog een 1989 en een 1992 in, niet toevallig de geboortejaren van twee van de groepsleden.
De enige tour, met tasting natuurlijk, was bij Glen Garioch. Na een flinke verbouwing van ongeveer 6 miljoen pond hebben ze de moutvloer weer in ere hersteld! Voorafgaand aan de tour hebben we even gesproken met één van de maltmen en mochten we een kijkje nemen óp de vloer. De tour was ook geweldig en we hadden het geluk dat zowel in de washroom als de spiritroom de gebruikelijke kwaliteitscontrole plaatsvond. Hetgeen nog een bijzonder extraatje voor thuis heeft opgeleverd. Na de tasting zijn we doorgereden naar Aberdeen AirPort, waar we een stevige lunch hebben gegeten onder het genot van een Tennants.
En zoals gezegd zit ik nu in het vliegtuig naar huis en is deze, in mijn ogen, zeer geslaagde reis weer voorbij. Enige wat rest is nog een treinreis oostwaarts….

Bekijk de foto's van deze reis in het fotoalbum